Algemene voorwaarden
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing
op alle contractuele relaties van Thinq B.V., (statutair gevestigd te Tilburg,
Kamer van Koophandel 58879455), hierna te noemen Opdrachtnemer.
Artikel 1. ALGEMEEN
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan
onder:
- Opdrachtgever:
de natuurlijke persoon of rechtspersoon die aan opdrachtnemer opdracht heeft
gegeven tot het verrichten van werkzaamheden;
- Werkzaamheden:
alle werkzaamheden waartoe opdracht is gegeven, of die door opdrachtnemer uit
anderen hoofde worden verricht dan wel behoren te worden verricht, daaronder
begrepen, maar daartoe niet beperkt,
- Inrichten van de administratie
- Verzorgen boekhouding, artikel 21
- Verzorgen btw aangifte, artikel 22
- Verzorgen aangifte inkomstenbelasting,
inclusief Verlies & winstrekening en Balans, artikel 23
- Bescheiden:
alle door opdrachtgever (of opdrachtnemer) aan opdrachtnemer (of opdrachtgever)
ter beschikking gestelde stukken
Artikel 2. TOEPASSELIJKHEID
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing
op alle overeenkomsten welke door opdrachtnemer
binnen het kader van de uitvoering van de
werkzaamheden worden aangegaan. Wijzigingen in deze
voorwaarden dienen door opdrachtnemer
uitdrukkelijk en schriftelijk te worden bevestigd.
Aan de algemene voorwaarden van opdrachtgever
komt voor de met opdrachtnemer aangegane
overeenkomsten slechts werking toe voor zover
deze niet in strijd zijn met de onderhavige
voorwaarden. Bij twijfel over de vraag of
zodanige strijdigheid aanwezig is, prevaleren de algemene
voorwaarden van opdrachtnemer.
Artikel 3. AANVANG EN DUUR VAN DE
OVEREENKOMST
De overeenkomst komt eerst tot stand en vangt
aan op het moment dat de overeenkomst, met onderliggende stukken, akkoord is gegeven
door opdrachtgever.
De overeenkomst wordt aangegaan voor
onbepaalde tijd tenzij uit de aard of strekking van de
verleende opdracht voortvloeit dat deze voor
een bepaalde tijd is aangegaan.
Artikel 4. IDENTIFICATIE OPDRACHTGEVER
Opdrachtnemer is wettelijk verplicht om opdrachtgever
voor het aanvaarden van de opdracht te identificeren.
Opdrachtnemer is gerechtigd om een onderzoek naar (de identiteit van)
Opdrachtgever te doen. Daartoe zal bij aanvang van de overeenkomst een bedrag
van € 0,01 (zegge: één eurocent) aan de opdrachtgever in rekening worden
gebracht ter verificatie van diens identiteit.
Artikel 5. GEGEVENS OPDRACHTGEVER
Opdrachtgever is gehouden alle gegevens en
bescheiden, welke opdrachtnemer overeenkomstig zijn
oordeel nodig heeft voor het correct
uitvoeren van de verleende opdracht, tijdig in de gewenste vorm en op de
gewenste wijze ter beschikking van opdrachtnemer te stellen.
Opdrachtnemer heeft het recht de uitvoering
van de opdracht op te schorten tot het moment dat
opdrachtgever aan de in het vorige lid genoemde
verplichting heeft voldaan.
Indien en voor zover opdrachtgever zulks
verzoekt worden de ter beschikking gestelde bescheiden,
behoudens het bepaalde onder artikel 13, aan
deze geretourneerd.
Artikel 6. UITVOERING OPDRACHT
Opdrachtnemer is gehouden de verleende
opdracht op deskundige en zorgvuldige wijze uit te
voeren met inachtneming van de gedrag - en
beroepsregels.
Opdrachtnemer bepaalt de wijze waarop de
opdracht wordt uitgevoerd. Opdrachtnemer
heeft het recht indien wenselijk bepaalde
werkzaamheden door derden te laten verrichten. Opdrachtnemer zal niet eerder
meer werkzaamheden verrichten en aan opdrachtgever in rekening brengen dan
waartoe de opdracht strekt, dan na dat hierover eerst overleg is geweest en
overeenstemming is bereikt met de opdrachtgever.
Indien is overeengekomen dat de opdracht in
fasen zal worden uitgevoerd, kan opdrachtnemer de
uitvoering van onderdelen die tot een
volgende fase behoren opschorten, tot dat de opdrachtgever de resultaten van de
daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
Artikel 7. VERPLICHTING EN GEHEIMHOUDING
Ingeval opdrachtnemer toegangs- en
identificatiecodes aan opdrachtgever toekent, mag opdrachtnemer de toegekende
toegangs- en identificatiecodes wijzigen en is opdrachtgever verplicht ten
aanzien van al deze codes geheimhouding te betrachten, daarmee zorgvuldig om te
gaan en deze codes uitsluitend aan daartoe bevoegde werknemers bekend te maken.
Opdrachtnemer is, behoudens wettelijke
verplichtingen tot openbaarmaking, verplicht
tot geheimhouding tegenover derden, die niet
bij de uitvoering van de opdracht zijn betrokken.
Dit betreft alle aan opdrachtnemer verstrekte
informatie, alsmede alle uit de werkzaamheden
voortvloeiende (cijfermatige) resultaten.
Tevens betreft dit alle door opdrachtnemer aan opdrachtgever verstrekte
adviezen of andere al dan niet schriftelijke uitingen, die niet zijn bedoeld om
derden hiervan te voorzien.
Artikel 8. INTELLECTUELE EIGENDOM
Opdrachtnemer behoudt zich alle rechten voor
met betrekking tot producten van de geest welke hij
gebruikt of heeft gebruikt in het kader van
de uitvoering van de overeenkomst met opdrachtgever,
voor zover op die producten in juridische zin
rechten kunnen bestaan of worden gevestigd.
Het is opdrachtgever uitdrukkelijk verboden
die producten, waaronder begrepen
computerprogramma's, systeemontwerpen,
werkwijzen, adviezen, (model)contracten en andere
geestesproducten al dan niet met inschakeling
van derden te verveelvoudigen, te openbaren of te
exploiteren.
Het is opdrachtgever niet toegestaan die
producten aan derden ter hand te stellen, anders dan voor het inwinnen van een
deskundig oordeel omtrent de werkzaamheden van opdrachtnemer.
Artikel 9. OVERMACHT
Indien opdrachtnemer zijn verplichtingen uit
de overeenkomst niet, niet tijdig of niet behoorlijk kan
nakomen ten gevolge van een hem niet
toerekenbare oorzaak, waaronder begrepen maar daartoe
niet beperkt stagnatie in de geregelde gang
van zaken binnen zijn onderneming, worden die
verplichtingen opgeschort tot op het moment
dat opdrachtnemer alsnog in staat is deze op de
overeengekomen wijze na te komen.
Opdrachtgever heeft het recht, in geval de
situatie als bedoeld in het eerste lid zich voordoet, de
overeenkomst geheel of gedeeltelijk en met
onmiddellijke ingang schriftelijk op te zeggen.
Artikel 10. HONORARIUM
1 Opdrachtnemer heeft het recht vóór aanvang van de werkzaamheden en
tussentijds de uitvoering van zijn werkzaamheden op te schorten totdat opdrachtgever
een door opdrachtnemer in redelijkheid vast te stellen voorschot voor de te
verrichten werkzaamheden heeft betaald, dan wel daarvoor zekerheid heeft
verstrekt. Een door opdrachtgever betaald voorschot wordt verrekend met de
einddeclaratie.
2 Het honorarium van opdrachtnemer is niet afhankelijk van de uitkomst van
de verrichte Werkzaamheden.
3 Het honorarium van opdrachtnemer kan bestaan uit een vooraf vastgesteld
bedrag per Overeenkomst en/of kan worden berekend op basis van tarieven per
door opdrachtnemer gewerkte tijdseenheid en is verschuldigd naarmate door opdrachtnemer
Werkzaamheden ten behoeve van opdrachtgever zijn verricht. Naast het honorarium
worden de door opdrachtnemer gemaakte onkosten en de declaraties van door opdrachtnemer
ingeschakelde derden aan opdrachtgever in rekening gebracht. Alle tarieven zijn
exclusief btw en andere heffingen welke van overheidswege worden opgelegd.
4 Indien een per overeenkomst vastgesteld bedrag is overeengekomen, is opdrachtnemer
gerechtigd daarenboven een tarief per gewerkte tijdseenheid in rekening te
brengen, indien en voor zover de Werkzaamheden de in de overeenkomst voorziene werkzaamheden
te boven gaan, hetgeen opdrachtgever alsdan eveneens verschuldigd is.
5 Indien na de totstandkoming van de overeenkomst, doch voordat de opdracht
geheel is uitgevoerd, lonen en/of prijzen een wijziging ondergaan, is opdrachtnemer
gerechtigd het overeengekomen tarief dienovereenkomstig aan te passen, tenzij opdrachtgever
en opdrachtnemer hierover andere afspraken hebben gemaakt.
6 Het honorarium van opdrachtnemer, zo nodig vermeerderd met verschotten en
declaraties van ingeschakelde derden, wordt, inclusief de eventueel
verschuldigde btw, vooraf per maand aan opdrachtgever in rekening gebracht,
tenzij een andere tijdseenheid is overeengekomen.
7 Tenzij uitdrukkelijk anders vermeld zijn de op de website genoemde
bedragen exclusief BTW.
8 De opdrachtnemer heeft het
recht om tarieven jaarlijks aan te passen.
Artikel 11 . BETALING
Betaling van het factuurbedrag door
opdrachtgever geschiedt door automatische incasso door opdrachtnemer binnen 14
dagen na factuurdatum ten behoeve van de door de opdrachtgever aan te wijzen
bankrekening en, voor zover de betaling betrekking heeft op werkzaamheden,
zonder enig recht op korting of verrekening.
Indien de automatische incasso ten laste van
de opdrachtgever niet slaagt dient de opdrachtgever binnen 7 dagen alsnog te
betalen bij gebreke waarvan hij van rechtswege in verzuim is. De opdrachtnemer
heeft in dat geval, zonder dat een nadere sommatie of ingebrekestelling is
vereist, het recht vanaf de vervaldag opdrachtgever over het gefactureerde
bedrag de wettelijke (handels)rente in rekening te brengen, tot aan de dag van
algehele voldoening, een en ander onverminderd de verdere rechten van de opdrachtnemer.
Alle kosten, ontstaan ten gevolge van gerechtelijke
of buitengerechtelijke incassering van de
vordering, zijn voor rekening van
opdrachtgever.
Indien de financiële positie of het
betalingsgedrag van opdrachtgever naar het oordeel van
opdrachtnemer daartoe aanleiding geeft, is
opdrachtnemer gerechtigd van opdrachtgever te
verlangen, dat deze onverwijld ( aanvullende
) zekerheid stelt in een door opdrachtgever te bepalen
vorm. Indien opdrachtgever nalaat de
verlangde zekerheid te stellen, is opdrachtnemer gerechtigd,
onverminderd zijn overige rechten, de verdere
uitvoering van de overeenkomst onmiddellijk op te
schorten en is al hetgeen opdrachtgever aan
opdrachtnemer uit welke hoofde ook verschuldigd is,
direct opeisbaar.
Artikel 12. RECLAMES
Een reclame met betrekking tot de verrichte werkzaamheden
en/of het factuurbedrag dient schriftelijk binnen 14 dagen na de verzenddatum
van de stukken of informatie waarover opdrachtgever reclameert, dan wel binnen
14 dagen na de ontdekking van het gebrek indien opdrachtgever aantoont dat hij
het gebrek redelijkerwijs niet eerder kon ontdekken, aan opdrachtnemer te
worden kenbaar gemaakt.
Een reclame als in het eerste lid bedoeld,
schort de betalingsverplichting van opdrachtgever niet op.
Indien de reclame niet tijdig wordt ingesteld
vervallen alle rechten van opdrachtgever in verband met de reclame.
Artikel 13. AANSPRAKELIJKHEID
Voor alle schade van opdrachtgever, op
enigerlei wijze verband houdend met, dan wel veroorzaakt
door niet, niet tijdige of niet behoorlijke
uitvoering van de opdracht, is de aansprakelijkheid van
opdrachtnemer beperkt tot het bedrag waarvoor
opdrachtnemer zich met betrekking tot niet,
niet tijdige of niet behoorlijke nakoming
daarvan heeft verzekerd.
Indien en voor zover de opdrachtnemer ter
zake van de schade als bedoeld in artikel 13 lid 1 geen
uitkering ontvangt uit de
beroepsaansprakelijkheidsverzekering, is de opdrachtnemer slechts
aansprakelijk tot een maximum van driemaal
het bedrag van het honorarium voor de desbetreffende
opdracht over het laatste kalenderjaar,
tenzij er aan de zijde van opdrachtnemer sprake is van opzet of daarmee gelijk
te stellen grove nalatigheid. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade,
welke is veroorzaakt doordat opdrachtgever hem onjuiste of onvolledige
informatie heeft verstrekt.
Opdrachtnemer heeft te allen tijde het recht,
indien en voor zover mogelijk, de schade van
opdrachtgever ongedaan te maken.
Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor
beschadiging of teniet gaan van bescheiden tijdens vervoer
of tijdens verzending per post, ongeacht of
het vervoer of de verzending geschiedt door of namens
opdrachtgever, opdrachtnemer of derden.
Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor
vorderingen van derden wegens schade die veroorzaakt is doordat opdrachtgever
aan opdrachtnemer onjuiste of onvolledige informatie heeft verstrekt, tenzij
opdrachtgever aantoont dat de schade geen verband houdt met verwijtbaar
handelen of nalaten zijnerzijds dan wel veroorzaakt is door opzet of grove
schuld van opdrachtnemer. Het voorgaande is evenwel niet van toepassing, indien
en voor zover de opdracht strekt tot onderzoek van een jaarrekening als bedoeld
in artikel 393 boek 2 van het Burgerlijk Wetboek.
Artikel 14. VERVALTERMIJN
Voor zover in de Algemene Voorwaarden niet
anders is bepaald, vervallen vorderingsrechten en
andere bevoegdheden van opdrachtgever uit
welke ook jegens de opdrachtnemer in verband met
werkzaamheden door opdrachtnemer in ieder
geval na één jaar na het moment waarop de
opdrachtgever bekend werd of redelijkerwijs
bekend kon zijn met het bestaan van deze rechten en
bevoegdheden
Artikel 15. OPZEGGING
Opdrachtgever en opdrachtnemer kunnen te
allen tijde de overeenkomst schriftelijk opzeggen met inachtneming van een
opzegtermijn van 2 maanden. Indien de overeenkomst eindigt voordat de opdracht
is voltooid, is het bepaalde onder I, tweede lid van toepassing.
Opzegging dient schriftelijk aan de
wederpartij te worden medegedeeld.
Opdrachtgever heeft na de
beëindigingsdatum nog 60 kalenderdagen toegang tot diens administratie.
Opdrachtgever heeft in deze periode zelf de mogelijkheid en de
verantwoordelijkheid om administratieve gegevens danwel documenten te
downloaden. Indien opdrachtgever, na het verstrijken van deze 60 dagen, een
verzoek indient bij opdrachtnemer om gegevens danwel documenten aan te leveren,
dan brengt opdrachtnemer hiervoor kosten in rekening. De kosten dienen tegen
vooruitbetaling voldaan te worden en bedragen 3 maal het maandtarief van de
gevoerde administratie van de opdrachtnemer.
Artikel 16. OPSCHORTINGSRECHT
Opdrachtnemer is bevoegd om de nakoming van
al zijn verplichtingen op te schorten, waaronder
begrepen de afgifte van bescheiden of andere
zaken aan opdrachtgever of derden, tot op het moment dat alle opeisbare
vorderingen op opdrachtgever volledig zijn voldaan.
Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing
met betrekking tot zaken of bescheiden van
opdrachtgever die nog geen bewerking door
opdrachtnemer hebben ondergaan.
Artikel 17. OVERIGE BEPALINGEN
De opdrachtnemer is gerechtigd binnen de door haar te communiceren
tijdsvakken onderhoud te verrichten aan haar systeemomgeving ter waarborging
van de functionaliteit. Deze werkzaamheden zullen zoveel als mogelijk buiten
kantoortijden worden uitgevoerd. De opdrachtnemer heeft geen garanties ten
aanzien van de responstijden en beschikbaarheid van de website en/of de via de
website gebonden diensten
Artikel 18. FRAUDE/BEPERKINGEN
De opdracht van opdrachtnemer is
niet gericht op het opsporen van fraude of onjuistheden of onwettig handelen.
Niettemin zal opdrachtnemer de opdrachtgever informeren indien opdrachtnemer
bij de uitvoering van de werkzaamheden onregelmatigheden constateert. De
primaire verantwoordelijkheid voor het voorkomen en ontdekken van fraude en
onjuistheden berust bij opdrachtgever als ondernemer. Opdrachtnemer is niet
verantwoordelijk en niet aansprakelijk voor de preventie van fraude en
onjuistheden.
Artikel 19. MELDINGSPLICHT
ONGEBRUIKELIJKE TRANSACTIES INGEVOLGE DE WET TER VOORKOMING VAN WITWASSEN EN
FINANCIERING VAN TERRORISME
Opdrachtnemer is wettelijk
verplicht om de tijdens de uitvoering van de opdracht gesignaleerde transacties
die mogelijk verband houden met het witwassen van geld, onverwijld te melden
bij het FIU Nederland (Financial Intelligence Unit; voorheen Meldpunt
Ongebruikelijke Transacties) te Zoetermeer. De wet staat opdrachtnemer niet toe
opdrachtgever op de hoogte te brengen van een dergelijke melding.
Artikel 20. KOSTEN EN
KOSTENOVERSCHRIJDING
Wanneer tijdens de uitvoering van
de werkzaamheden van de opdrachtnemer blijkt dat opdrachtnemer de raming van de
kosten van de werkzaamheden overschrijdt door omstandigheden die buiten de
invloedsfeer van opdrachtnemer liggen, de feitelijke situatie afwijkt van
hetgeen waarop de tussen opdrachtgever en opdrachtnemer gesloten overeenkomst
is gebaseerd of omdat niet of niet tijdig de benodigde stukken voor de werkzaamheden van opdrachtnemer zijn
aangeleverd, stelt opdrachtnemer de opdrachtgever daarvan tijdig in kennis. In
dat geval zet opdrachtnemer de werkzaamheden niet eerder voort dan nadat
onderling tot nadere afspraken over de werkzaamheden en de prijsstelling is
gekomen. Werkzaamheden waarin de overeenkomst niet voorziet, voert
opdrachtnemer pas dan uit, nadat opdrachtgever daartoe opdracht heeft gegeven.
Deze werkzaamheden brengt opdrachtnemer afzonderlijk in rekening.
Artikel 21. VERZORGEN
BOEKHOUDING
Om de periodieke btw aangiften
juist en efficiënt te kunnen opstellen is het voeren van een op die aangiften
gerichte boekhouding noodzakelijk. Daarvoor levert opdrachtgever continu de
inkoopfacturen en bonnetjes , digitaal aan bij opdrachtnemer. Laatste inkoopfacturen
en bonnetjes moeten uiterlijk de 5-de dag van de opvolgende maand, zijn
aangeleverd.
Artikel 22. VERZORGEN BTW
AANGIFTE
Opdrachtnemer verzorgt periodiek de
btw-aangifte. Opdrachtgever geeft opdrachtnemer toestemming om de btw-aangifte digitaal
te ondertekenen en te verzenden. Opdrachtgever ontvangt vervolgens een digitaal exemplaar met
daarin het te ontvangen danwel te betalen btw-bedrag, met de datum waarvoor de
betaling gedaan moet zijn.
De aangiftegegevens zijn
gebaseerd op de door opdrachtnemer in de financiële administratie verwerkte
gegevens, zoals opdrachtnemer die van opdrachtgever ontvangt. Opdrachtnemer doet
geen onderzoek naar de juistheid en volledigheid van de aangeleverde gegevens.
De verantwoordelijkheid daarvoor berust bij opdrachtgever. Opdrachtgever is
zelf verantwoordelijk voor de tijdige afdracht aan de Belastingdienst.
Artikel 23. VERZORGEN
AANGIFTE INKOMSTENBELASTING EN/OF VENNOOTSCHAPSBELASTING
Opdrachtnemer maakt de aangifte
inkomstenbelasting en/of vennootschapsbelasting op in overeenstemming met de op opdrachtgever van toepassing
zijnde fiscale wetgeving. Opdrachtnemer baseert zich op de gegevens uit de
boekhouding, aangevuld met eventueel door opdrachtgever nader te verstrekken
gegevens. De aangifte inkomstenbelasting omvat ook een fiscale balans en
winst-en-verliesrekening.
Opdrachtgever is wettelijk
verplicht de aangifte inkomstenbelasting en/of vennootschapsbelasting digitaal bij de Belastingdienst aan te
leveren. Opdrachtgever geeft opdrachtnemer toestemming, om namens de
opdrachtgever de handtekening op de aangifte te plaatsen en om kopie-aanslagen
op te vragen bij de Belastingdienst.
Vóórdat opdrachtnemer de aangifte
verzendt, ontvangt opdrachtgever altijd een digitaal exemplaar van de aangifte.
Opdrachtgever wordt dus van tevoren op de hoogte gesteld van de gegevens die opdrachtnemer
naar de Belastingdienst stuurt. Pas na akkoord van de opdrachtgever zal opdrachtnemer
namens opdrachtgever de aangifte indienen.
Artikel 24. TOEGANG TOT GEGEVENS
OPDRACHTGEVER
Bij de dienstverlening van opdrachtnemer
behoort de toegang tot de gegevens van opdrachtgever via de portal. Opdrachtgever
heeft hiervoor een inlogcode en wachtwoord gekozen.
Deze gegevens zijn alleen voor opdrachtgever
bestemd. Opdrachtgever is zelf verantwoordelijk om vertrouwelijk om te gaan met
de inlogcode en het wachtwoord, zodat anderen dan opdrachtgever geen toegang
krijgen tot de gegevens. Het verdient aanbeveling het wachtwoord regelmatig te
wijzigen.
Artikel 25. VERANTWOORDELIJKHEDEN
Opdrachtgever is verantwoordelijk
voor de juistheid en volledigheid van de door opdrachtgever aan opdrachtnemer
ter beschikking gestelde gegevens. De verantwoordelijkheid voor de juistheid en
volledigheid van fiscale aangiften, berust derhalve eveneens bij opdrachtgever.
Artikel 26. MACHTIGINGEN
BELASTINGEN
Voor een efficiënte uitvoering
van de overeengekomen werkzaamheden machtigt opdrachtgever de opdrachtnemer tot
wederopzegging om:
- opdrachtgever
te vertegenwoordigen bij de Belastingdienst
- aangiften
inkomstenbelasting en/of vennootschapsbelasting en btw te ondertekenen en verzenden;
- kopie-aanslagen op te vragen.
Artikel 27. TOEPASSELIJK RECHT EN
FORUMKEUZE
Op alle overeenkomsten tussen opdrachtgever
en opdrachtnemer waarop deze algemene
voorwaarden van toepassing zijn, is
Nederlands recht van toepassing.
Alle geschillen die verband houden met
overeenkomsten tussen opdrachtgever en opdrachtnemer,
waarop deze voorwaarden van toepassing zijn
en welke niet tot de competentie van de kantonrechter behoren, worden beslecht
door de bevoegde rechter in het arrondissement waarin opdrachtnemer zijn
woonplaats heeft, tenzij het geschillen betreft die geen betrekking hebben op
het bedrijf of beroep van opdrachtgever.
Het staat opdrachtgever vrij om de procesgang
van tuchtrechtspraak te volgen of het geschil voor te
leggen aan een daartoe ingestelde
arbitragecommissie.