Veelgestelde vragen

Staat je vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag.

Over Thinq

  • Wat is Thinq?
    Thinq is jouw vertrouwde boekhouder en belastingadviseur, maar dan online. Wij verzorgen je boekhouding, belastingaangifte(n) en/of salarisadministratie volledig digitaal tegen een vast maandbedrag. Je hoeft zelf niet in te boeken: foto maken, uploaden en je bent klaar! Op de achtergrond werken specialisten die voor controle en kwaliteit zorgen. Ook voor adviesvragen kun je bij de adviseurs van Thinq terecht.
  • Voor wie is Thinq geschikt?
    Thinq is een online boekhoudservice voor MKB ondernemers die er bewust voor kiezen om niet zelf de boekhouding bij te houden. Thinq ondersteunt zzp, eenmanszaak, vof en bv in boekhouding, belastingaangiften en salarisadministratie.
  • Waarin onderscheidt Thinq zich van concurrenten?
    Online boekhouder Thinq combineert het gemak van online boekhouden met de kennis en het vertrouwen van een expert. In tegenstelling tot een online boekhoudpakket hoef je bij Thinq niets zelf in te voeren. Je complete boekhouding en belastingaangifte wordt verwerkt én je krijgt deskundig advies. Je betaalt bij Thinq een vast laag abonnementstarief per maand, in tegenstelling tot dienstverlening op uurbasis bij een traditioneel administratiekantoor.

Proefabonnement

  • Is het mogelijk om Thinq gratis uit te proberen?
    Ja, er is een mogelijkheid om gratis en vrijblijvend een proefabonnement van 1 maand af te sluiten. Je krijgt toegang tot Mijn Thinq en de Thinq app voor tablet en smartphone. Tijdens deze maand kun je inkoopfacturen uploaden en laten verwerken door Thinq en kun je het factuurprogramma binnen Mijn Thinq uitproberen. We verwerken ook bankmutaties welke je handmatig kunt uploaden of via een directe bankkoppeling automatisch kunt laten importeren.
  • Wat kan ik verwachten van mijn proefabonnement?
    Je kunt direct btw-bonnen en/of facturen te uploaden. De documenten zijn binnen 30 minuten zichtbaar in de bedrijfsmonitor en worden binnen twee werkdagen gecontroleerd en verwerkt in je boekhouding. Binnen twee werkdagen neemt een medewerker van Thinq contact met je op om enkele praktische zaken door te spreken en kun je ook aan de slag met het factuurprogramma in Mijn Thinq. Tijdens de proefperiode verwerken wij alleen inkoopfacturen, verkoopfacturen en bankafschriften van de betreffende maand na aanmelding.
  • Wat valt er niet onder het proefabonnement?
    Tijdens de proefperiode verwerken wij alleen inkoopfacturen, verkoopfacturen en bankafschriften van de betreffende maand na aanmelding. We voeren geen beginbalans in, doen wij geen belastingaangiften en/of salarisverwerking tijdens de proefperiode omdat we hier meer gegevens voor nodig hebben. Wil je dat wij deze werkzaamheden wel direct uitvoeren? Dat kan! Je kunt direct klant worden. Je krijgt dan nog steeds binnen het eerste jaar één maand korting op jouw abonnement.
  • Welke acties zijn er van mij nodig tijdens het proefabonnement?
    Om je administratie te kunnen verzorgen, hebben we een kopie van je rijbewijs nodig als identificatie. Wanneer je direct gebruik wil maken van de directe bankkoppeling met Rabobank, ING of ABN AMRO, dan ontvangen we graag het IBAN nummer van je zakelijke bankrekening. Door inkoopfacturen aan te leveren in Mijn Thinq, kun je onze dienstverlening beter beoordelen tijdens het proefabonnement.

Abonnement

Aan de slag met Thinq

  • Hoe stap ik over naar Thinq?
    Meld je aan via het registratieformulier. Thinq heeft een gratis opstartservice. Wij nemen de overstap voor je uit handen. Het enige wat je hoeft te doen is enkele (telefonische) vragen beantwoorden en een aantal documenten aanleveren. Je kunt vervolgens direct met Thinq aan de slag.
    Registratieformulier
  • Kan ik ook midden in een boekjaar starten met Thinq?
    Je kunt op ieder gewenst moment starten met Thinq. Start je bijvoorbeeld in april dan verwerken wij in overleg met jou de boekhouding met terugwerkende kracht voor de voorgaande maanden in het betreffende boekjaar. De dienstverlening start dan in principe met terugwerkende kracht op 1 januari, waarbij ook de voorgaande maanden in rekening worden gebracht. Je krijgt uiteraard dan nog steeds binnen het eerste jaar één maand korting op jouw abonnement.
  • Ik zit nu bij een accountant. Wat betekent het als ik overstap naar Thinq?
    Thinq biedt je complete ondersteuning voor je boekhouding, belastingaangifte(n) en/of salarisadministratie. Wij stellen de jaarcijfers voor je op en bespreken deze met je. Deze werkzaamheden zijn in je abonnement voor een vast bedrag per maand inbegrepen. Wij kunnen eenvoudig de werkzaamheden van jouw accountant of administratiekantoor overnemen.
  • Ik ben mijn wachtwoord kwijt. Wat nu?
    Ben je je wachtwoord of gebruikersnaam vergeten, vraag dan nieuwe gegevens aan op de inlogpagina van Mijn Thinq. Je ontvangt een e-mail op het bij ons bekende e-mailadres, waarna je een nieuw wachtwoord kunt instellen.
  • Ik heb een vraag. Hoe kan ik deze aan een medewerker van Thinq stellen?
    De medewerkers van Thinq zijn op verschillende manieren bereikbaar. Stel je vraag telefonisch via 088 46 700 46 of stuur een e-mail via info@thinq.nl. Je kunt je vraag ook direct aan een medewerker stellen via de live chat op de website. Wij zijn op werkdagen van 7.00 tot 22.00 uur en op zaterdagen van 9.00 tot 17.00 uur bereikbaar.
  • Krijg ik een vaste contactpersoon?
    Thinq vindt het belangrijk om je administratie binnen twee werkdagen te verwerken. Om dit te kunnen realiseren werken onze collega’s in teamverband. Je wordt bij ons ondersteund door een team van specialisten. Je kunt met al je vragen bij het team terecht.

Boekhouding

  • Wat houdt online boekhouden bij Thinq in?
    Online boekhouden bij Thinq houdt in dat je als ondernemer minimale tijd aan je boekhouding besteedt. Je kunt je administratie eenvoudig digitaal aanleveren via Mijn Thinq, deze wordt vrijwel direct door ons verwerkt. Je hoeft geen gegevens meer over te typen en te controleren. Binnen twee werkdagen is je boekhouding bijgewerkt. Via Mijn Thinq, jouw eigen online omgeving, heb je inzicht in je financiële situatie en grip op je bedrijfsvoering.
  • Wat moet ik nog zelf doen?
    Voor het verwerken van inkoopfacturen hoef je alleen een foto of scan van de bon of inkoopfactuur te maken en deze naar Thinq te versturen. Met de online module Factuur+ kun je zelf je verkoopfacturen maken en versturen. De factuur wordt automatisch in je boekhouding verwerkt. Voor het verzorgen van je aangifte inkomstenbelasting hebben wij eenmalig aan het begin van de dienstverlening en vervolgens jaarlijks aanvullende gegevens van je nodig. Wij vragen je tijdig deze gegevens digitaal bij ons aan te leveren.
  • Kan ik bij Thinq ook zelf inboeken?
    Nee, bij Thinq worden alle facturen en bankafschriften door onszelf ingeboekt. Onze specialisten zorgen er voor dat jouw administratie op de juiste manier wordt ingeboekt. Hierdoor kunnen wij de kwaliteit van je boekhouding waarborgen. Voor het verwerken van je bankafschriften hebben wij je toestemming nodig om de bankafschriften bij jouw bank te mogen opvragen.
  • Hoe snel wordt mijn boekhouding door Thinq bijgewerkt?
    Je boekhouding wordt uiterlijk binnen twee werkdagen, maar vaak al sneller, bijgewerkt met uitzondering van nationale feestdagen.
  • Kan Thinq ook voor mij scannen?
    Nee, wij vinden het belangrijk om jouw boekhouding voor een aantrekkelijke maandprijs te kunnen verzorgen. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is ons voorzien van digitale facturen. Een foto of een scan, wat je zelf het makkelijkste vindt.
  • Kan ik de boekhouding van vorig jaar ook in Thinq opnemen?
    Ja, wij kunnen ook de boekhouding van vorig jaar in Thinq voor je verwerken. Wij maken hiervoor graag maatwerkafspraken met je.
  • Werkt Thinq met een directe bankkoppeling?
    Ja, klanten van ING, Rabobank en ABN AMRO kunnen bankmutaties volledig geautomatiseerd laten verwerken in de boekhouding door middel van een directe bankkoppeling.
  • Hoe borgt Thinq de kwaliteit van mijn boekhouding?
    Door te werken met gekwalificeerde medewerkers, die jouw boekhouding en aangiften persoonlijk inboeken en controleren. Wij zorgen ervoor dat de geldende wet- en regelgeving op de juiste manier wordt toegepast. Maar ook dat aan de (cao-)regelingen voor jouw branche wordt voldaan. Thinq waarborgt op deze manier de kwaliteit van je boekhouding. Je bespaart niet alleen tijd, Je hebt ook de zekerheid van een boekhouding die klopt.

Facturatie

Belastingaangiften

  • Kan Thinq mijn belastingaangifte verzorgen?
    De medewerkers van Thinq verzorgen per kwartaal de btw-aangifte voor jouw onderneming. Indien gewenst verzorgen we ook de aangifte inkomstenbelasting, aangifte vennootschapsbelasting en de jaarrekening. Indien je een VOF hebt, verzorgt Thinq de aangifte voor inkomstenbelasting van twee vennoten en hun eventuele partner. Uiteraard zijn meerdere vennoten ook mogelijk, hiervoor maken wij graag aanvullende afspraken met je.
  • Regelt Thinq ook de belastingaangifte van mijn fiscale partner?
    Kies je ervoor de aangifte inkomstenbelasting uit te besteden? Dan nemen wij de aangifte voor je fiscale partner hierin automatisch mee.
  • Ik heb fiscaal advies nodig. Kan Thinq mij helpen?
    Thinq beschikt over uitgebreide fiscale expertise waar je gebruik van kunt maken. Wij zijn op de hoogte van fiscale kansen en regels. Thinq benut fiscale mogelijkheden om de belastingdruk voor jou te minimaliseren. Algemene vragen beantwoorden wij zonder extra kosten. Zijn de vragen bedrijfsspecifiek? Dan berekenen wij een vooraf vast afgesproken prijs aan je door. Wij spreken over bedrijfsspecifieke kennis als wij meer informatie van je onderneming nodig hebben om jouw vraag te kunnen beantwoorden. Dit specifiek op jouw bedrijf of persoon toegesneden advies brengen wij apart bij je in rekening tegen een vooraf vast afgesproken bedrag.

Advies

  • Met welke vraagstukken kan ik bij Thinq terecht?
    Je kunt met al je ondernemersvraagstukken bij Thinq terecht. Je kunt onze adviseurs benaderen voor financieel, fiscaal, juridisch, P&O-, automatiserings- en subsidieadvies.
  • Wat betaal ik voor advies bij Thinq?
    Het bespreken van jouw jaarcijfers en algemeen advies, waarvoor geen bedrijfsspecifieke kennis nodig is, zijn standaard in je abonnement inbegrepen. Wij spreken over bedrijfsspecifieke kennis als wij meer informatie van jouw onderneming nodig hebben om je vraag te kunnen beantwoorden. Dit specifiek op jouw bedrijf of persoon toegesneden advies brengen wij apart bij je in rekening tegen een vooraf vast afgesproken bedrag.
  • Kan ik advies aan mijn abonnement toevoegen?
    Je kunt ervoor kiezen om adviesuren aan je abonnement toe te voegen. Je betaalt voor de ondersteuning van je bedrijfsvoering, van online boekhouding tot aan bedrijfsadvies, een vast bedrag per maand. Je bepaalt zelf wanneer je deze adviesuren gebruikt.
  • Ik heb advies nodig. Hoe kan ik een adviseur bereiken?
    Onze adviseurs zijn op verschillende manieren bereikbaar. Je kunt ons bellen, e-mailen of een vraag via de chat stellen. Ook kun je je vragen via Facebook of Twitter stellen. Wij zijn op werkdagen van 7.00 tot 22.00 uur en op zaterdagen van 9.00 tot 17.00 uur bereikbaar.

Veiligheid

  • Is mijn bedrijfsdata veilig bij Thinq?
    Thinq loopt voorop in het gebruik van de digitale mogelijkheden. Onze beveiliging voldoet dan ook aan hooggestelde eisen. Wanneer je jouw gegevens via Mijn Thinq verstuurd, worden deze verstuurd via een versleutelde verbinding (SSL). Thinq maakt daarnaast gebruik van een professioneel datacenter in Nederland waar 24 uur bewaking is en voorzieningen zijn getroffen tegen stroomuitval en koeling. Door middel van robuuste firewalls zijn je gegevens beveiligd tegen elektronische inbraken van buitenaf.
  • Hoe waarborgt Thinq de privacy van mijn gegevens?
    Jouw gegevens zijn alleen toegankelijk voor jou als klant en niet voor derden. Thinq zal je gegevens nooit voor commerciële doeleinden aan derden verstrekken.
  • Wordt er een back-up van mijn gegevens gemaakt?
    Er wordt dagelijks een back-up gemaakt van jouw online administratie. Deze back-up wordt bewaard op een andere beveiligde fysieke locatie. Op deze manier hebben we altijd een laatste back-up voor jou beschikbaar.